چالشهای سازمانی و تجزیه و تحلیل شغلی
نوشته شده توسط : پروتکل های درمانی

چالشهای سازمانی و تجزیه و تحلیل شغلی

چالشهای سازمانی و تجزیه و تحلیل شغلی

مدیریت منابع انسانی در دهه 1980 ظهور کرد و توسط طرفداران آن به عنوان فصل جدیدی در مدیریت نیروی انسانی تکامل یافت


مشخصات فایل
تعداد صفحات94
حجم0/90 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc

توضیحات کامل

دانلود پایان نامه رشته مدیریت

چالشهای سازمانی و تجزیه و تحلیل شغلی

 
چکیده:
مدیریت منابع انسانی یا به اختصار منابع انسانی ( Human resource management)، عبارت است از فرایند کار کردن با افراد، به طوری که این افراد و سازمان‌شان به توانمندی کاملی دست یابند، حتی زمانی که تغییر، نیاز به کسب مهارت‌های جدید، تقبل مسئولیت‌های جدید و شکل جدیدی از روابط را ملزم باشد.[۱] در واقع مدیریت منابع انسانی استفاده از نیروی انسانی در جهت اهداف سازمان است و شامل فعالیت‌هایی نظیر کارمندیابی و جذب، آموزش، حقوق و دستمزد و روابط سازمانی می‌شود. به عبارتی دیگر مدیریت منابع انسانی تابعی در سازمان است که عملکرد کارکنان را در خدمت‌رسانی به اهداف استراتژیک کارفرما، به حد اعلاء می ساند. مدیریت منابع انسانی به دنبال یافتن چگونگی مدیریت افراد در سازمان‌ها، با تمرکز بر سیاست‌ها و سیستم‌ها می‌باشد. واحدها و بخش‌های مدیریت منابع انسانی، خصوصاً مسئول عده‌ای از فعالیت‌ها، از جمله استخدام، آموزش و توسعه، ارزیابی عملکرد و پاداش و جزا (برای مثال مدیریت سیستم حقوق و مزایا) می‌باشد. همچنین مدیریت منابع انسانی به روابط صنعتی توجه دارد، که همان تعادل در اعمال سازمانی با قوانین ناشی از بحث‌های بین کارکنان و مدیران و قوانین دولتی می‌باشد.
 
مدیریت منابع انسانی محصول جنبش روابط بشری در اوایل قرن بیستم می‌باشد، زمانی که محققان شروع به مستندسازی روش‌های ایجاد ارزش‌های کسب‌وکار به وسیله مدیریت استراتژیک نیروی کار کردند. این تابع در ابتدا تحت تأثیر کارهای معاملاتی، مانند سازمان حقوق و مزایا بود، اما با توجه به جهانی شدن، تقویت شرکت‌ها، پیشرفت تکنولوژی، و تحقیقات بعدی، اکنون مدیریت منابع انسانی بر ابتکارات استراتژیک مانند ادغام و تملیک، مدیریت استعداد، برنامه‌ریزی جانشینی روابط صنعتی و روابط کاری، چندگانگی فرهنگ و گنجایش می‌باشد.
 
ممکن است در شرکت‌های نوپا وظایف مربوط به مدیریت منابع انسانی به وسیله متخصصان آموزش دیده اجرا می‌شود. در شرکت‌های بزرگتر، یک گروه تمام کارآمد، با داشتن کارکنانی متخصص در وظایف مختلف منابع انسانی و رهبری وظیفه‌شناس که در تصمیم گیری استراتژیک در کسب‌وکار نقش دارد، خود را وقف اجرای قوانین می‌کند. به منظور آموزش کارکنان، موسسات تحصیلات عالی، انجمن‌های تخصصی، خود شرکت‌ها برنامه‌هایی برای مطالعه ایجاد کرده‌اند، که به وظایف این بخش اختصاص دارند. با توجه به شواهد، سازمان‌های آکادمیک و انسانی نیز به دنبال به کار گرفتن و پیش بردن رشته مدیریت منابع انسانی اند. 
 
همچنین با توجه به مقالات تحقیقاتی چاپ شده در بسیاری از مجلات آکادمیک، از جمله موارد ذکر شده در این مقاله، مدیریت منابع انسانی، رشته‌ای از مطالعات تحقیقاتیست که در زمینه مدیریت و روان‌شناسی صنعتی و سازمانی از محبوبیت بالایی برخوردار است. در واقع مدیریت منابع انسانی با علومی چون مدیریت رفتار، روان‌شناسی صنعتی (روانشناسی کار)، اقتصاد نیروی انسانی، آمار و کامپیوتر ارتباطی تنگاتنگ دارد. مدیریت منابع انسانی باید برای سازمان‌ها ارزش‌آفرینی کند. این ارزش‌آفرینی هم برای ذی‌نفعان داخلی و هم ذی‌نفعان خارجی است. ذینفعان داخلی کارکنان و سازمان هستند در حالی که ذی‌نفعان خارجی مشتریان سازمان، سرمایه‌گذاران و همچنین جامعه است.
 
در محیط کاری فعلی، تمام شرکت‌های جهانی بر ابقای استعداد و آگاهی نیروی کار تمرکز دارند. تمام شرکت‌ها می‌کوشند تا ترک خدمت کارکنان را کاهش دهند و آگاهی آنان را ارتقاء بخشند. استخدام نیروی کار تازه نه تنها هزینه‌های بالایی به بار می‌آورد، بلکه خطر آمدن افرادی را که نتوانند جای فردی را که قبلاً در آن منسب کار می‌کرد، پر کنند، را افزایش می‌دهد. بخش مدیریت منابع انسانی تلاش می‌کند تا با پیشنهاد دادن مزایای جذاب به کارکنان، خطر از دست دادن آگاهی را کاهش دهند.
 
 
 
کلمات کلیدی:

چالشهای سازمانی

مدیریت منابع انسانی

تجزیه و تحلیل شغلی

عملكرد شغلی در سازمان

مدیریت منابع انسانی در سازمانها 

 
 
 
مقدمه:
رای دهها سال، اجرای وظایف انتخاب، آموزش و جبران خدمت کارکنان وظایف اصلی حوزه‌ای به نام مدیریت کارکنان بود. این وظایف بدون توجه به اینکه چگونه به یکدیگر مرتبط هستند انجام می‌شدند. اما اکنون حوزه‌ای به نام مدیریت منابع انسانی مطرح شده است. مدیریت منابع انسانی آنطور که در حال حاضر درک می‌شود، به جای رد یا حذف، تعمیمی از نیازمندهای سنتی اداره اثربخش کارکنان است. در این حوزه درک مناسبی از رفتار بشری و مهارت استفاده از این درک و بینش نیاز است. هم‌چنین داشتن دانش و درک از وظایف مختلف کارکنان و آگاهی از شرایط محیطی ضروری است (شرمان، بوهلندر و چرودن 1988، 4).
 
مدیریت منابع انسانی در دهه 1980 ظهور کرد و توسط طرفداران آن به عنوان فصل جدیدی در مدیریت نیروی انسانی تکامل یافت. اکنون این توافق وجود دارد که مدیریت منابع انسانی جایگزین مدیریت کارکنان نمی‌شود بلکه به فرایندهای مدیریت کارکنان از منظر متفاوتی می‌نگرد. هم‌چنین فلسفه‌های اصلی آن تا حد قابل ملاحظه‌ای متفاوت از مفاهیم سنتی مدیریت کارکنان است. با این همه برخی از رویکردهای خاص مدیریت کارکنان و روابط کارکنان می‌توانند تحت عنوان رویکردهای مدیریت منابع انسانی توصیف شوند زیرا در راستای فلسفه اساسی مدیریت منابع انسانی هستند (آرمسترانگ 1993، 33). 
 
مدیریت منابع انسانی رویکردی جامع به مدیریت استراتژیک منابع کلیدی سازمان یعنی منابع انسانی است. مدیریت منابع انسانی نه تنها رویکردی از روی سودآوری به مدیریت کارکنان است بلکه رویکردی ویژه به روابط کارکنان با تأکید بر تعهد و دو طرفه بودن ارتباط دارد .
 
 
 
 
 
 
 
 
فهرست مطالب
مدیریت منابع انسانی در سازمانها 1
مقدمه 2

طراحی مجدد شغل چیست 3

ویژگیهای رفتاری 7
نیازهای كاركنان 8

ارتباط متقابل ویژگیهای شغلی و رفتاری 12

عملكرد شغلی در سازمان 15

نقش آموزش در تحول نیروی انسانی و سازمان 17

تحول و منابع انسانی 20

چالشهای فرا روی مدیریت منابع انسانی و جهانی شدن 26

مدیریت و منابع انسانی در عصر جدید 30
چالشهای تكنولوژی پیشرفته منابع انسانی 32
چالشهای پیش روی ساختی و سازمانی 32
چالشهای فرهنگ سازمانی 34

توسعه راهبرد منابع انسانی 36

مراحل هفتگانه توسعه راهبرد منابع انسانی 37
شناسائی مسائل نیروی انسانی در سازمان 39

سیستمهای اطلاعات منابع انسانی 40

استراتژیهای مدیریت منابع انسانی 43
ظهور سیستمهای اطلاعات منابع انسانی 44

ایجاد سیستم اطلاعات منابع انسانی در سازمان 44

طیف استفاده از سیستم اطلاعات منابع انسانی 45

نقش واحد تكنولوژی اطلاعات در توسعه سیستم 46

 
گزینه های پیش روی اطلاعات منابع انسانی 46
ساخت سیستم اطلاعات منابع انسانی 47
وضعیت سیستم اطلاعاتی منابع انسانی 48
برنامه ریزی منابع سازمانی 49
چگونه منابع مدیریت می شوند 50
حسابداری منابع انسانی 50

نگرشی به مدیریت در ابعاد اداره انسانی 53

جایگاه مدیریت منابع انسانی و امور كاركنان در مدیریت 54
تعریف منابع انسانی و اداره كاركنان 55

فعالیتهای مدیریت منابع انسانی و اداره كاركنان 55

فعالیتهای وظیفه ای مدیریت منابع انسانی و اداره امور كاركنان 55
نقشهای مدیریت منابع انسانی و اداره امور كاركنان 58

سیر تحول مدیریت منابع انسانی 60

اداره انسانی از دیدگاه ادیان 61
اداره انسان در دوران كهن 61
روند تدریجی و تكاملی مدیریت امور كاركنان و اداره انسانی 61

مدیریت منابع انسانی و اداره امور كاركنان به عنوان یك حرفه 64

استخدام یا تدارك نیرو 65
اهداف سازمان و طراحی مشاغل 65
تاثیر اهداف بر ایجاد كار 66
طراحی مشاغل 67
هدفها و اهمیت طراحی مشاغل 67
عوامل موثر بر طراحی مشاغل 67
فنون طراحی مشاغل 68
نظریات طراحی شغلی 69
تعریف اهداف و اهمیت تجزیه و تحلیل مشاغل 80
كاربردهای تجزیه و تحلیل شغلی در رابطه با دیگر فعالیتهای منابع انسانی 71
هدایتگر تجزیه و تحلیل شغلی در سازمان 81
اقدامات اساسی جهت انجام فرآیند كار شكافی 82
تحلیل اطلاعات جمع آوری شده 83
شرایط احراز مشاغل یا شرایط احراز شخصی 85
منابع : 93

توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود"

این فایل با کیفیت بالا برای ارائه تهیه شده است

پشتیبانی فوری در صورت مشکل در دانلود فایل اول لطفا پیامک , تلگرام و تماس 09214087336





:: بازدید از این مطلب : 16
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 دی 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: